Trnavský rínek – oživenie tradícií

Trnavský Zelený rínek si pamätajú najmä starší Trnavčania. Kultúra tradičného mestského trhu s domácimi výrobkami, ale hlavne atmosféra stretávania sa ľudí sa pomaly vytratili. Nadácia Intenda, v rámci grantového programu Oživujeme verejný priestor (OVP), podporila projekt neziskovej organizácie Bronco s názvom Trnavský rínek. OVP sa zameriava na vytváranie podmienok pre mladých ľudí, ktorí tak majú možnosť sebarealizácie v komunite a svojou činnosťou dávajú nový rozmer nevyužívaným miestam, priestorom, čo je aj prípad projektu trnavskej n. o. Bronco. Cieľom je zorganizovanie otvoreného mestského trhu, ktorý sa usiluje osloviť čo najširšiu vrstvu obyvateľstva Trnavy a okolitých obcí.

Trh predstavuje originálnu platformu na vytvorenie kladného a aktívneho vzťahu obyvateľov  k svojmu mestu. Ide o unikátne spojenie farmárskeho trhu, prezentácie a predaja tovarov od miestnych výrobcov. Rínek nemal byť iba jednorazovou záležitosťou. Tento cieľ sa tvorcom nakoniec úspešne splnil aj vďaka Intende, ktorá projekt podporila finančným príspevkom 750€.

„Radi by sme z Trnavského rínku vytvorili tradíciu a realizovali  ho niekoľkokrát do roka. Výborným príkladom je Dobrý trh v Bratislave, ktorý získal časom veľkú popularitu a návštevnosť. Veľmi by nás potešilo, keby sa to isté podarilo aj v Trnave,“ povedala jedna z organizátorov Júlia Oravcová (zdroj). Vďaka získaným grantom organizátori mohli v roku 2013 uskutočniť podujatie Trnavský rínek hneď v dvoch termínoch. V oboch prípadoch bol trh organizovaný v sobotu, čím tvorcovia nadväzujú na tradíciu sobotných trhov. Projekt v prvom termíne (22. 6. 2013) prilákal okolo 3000 ľudí a úspech Rínku sa odzrkadlil na účasti v druhom termíne (12. 10. 2013), kedy sa návštevnosť zdvojnásobila. To isté platilo aj pre lokálnych predajcov, ktorých počet stúpol zo 48 na 80. „Rínek nebudú tvoriť len stánky s tovarom, ale i posedenie, kde si budú môcť Trnavčania i návštevníci mesta oddýchnuť, príjemne stráviť sobotný deň a vychutnať si pravú mestskú atmosféru,“ dodala Oravcová. Návštevníci si pochutnali napríklad aj na čokoládach Chocomaze, víne rodinného vinárstva Terra Parna alebo domácich lokšoch rodiny Dobrovodských z Ružindola. Okrem domácich potravín sa tu dali nájsť aj rôzne handmade produkty ako originálne tričká Cocopinda alebo šperky Dominiky Hrušovskej. Súčasťou programu boli aj sprievodné podujatia. Na literárnej čítačke sa predstavila mladá poetka Mirka Ábelová, pre najmenších tu bolo divadlo Nezábudka alebo maľovací kútik. Na svoje si prišiel naozaj každý návštevník Trnavského rínku.

Okrem unikátneho sobotného mestského trhu členovia n. o. Bronco prevádzkujú komunitné centrum Kubik, ktoré zahŕňa ateliéry so startupmi, diskusiami, burzou kníh alebo aj projekt Proma Frajdej, ponúkajúci možnosť vystúpenia mladým kapelám a zaujímavým exhibíciám. Trnavským rínkom sa organizácii podarilo vytvoriť novú tradíciu a komunita ľudí, ktorí trh podporujú, je pravidelne informovaná prostredníctvom facebookového profilu. Projekt naďalej pokračuje a ponúka priestor prezentácii kvalitných domácich výrobkov, no predovšetkým je miestom na trávenie spoločného, aktívneho voľného času a načerpania nových ideí v kultúrne oživenom priestore trnavského centra.

 

Ondrej Čičman, Nadácia Intenda